Proefjes

Proefjes

Proefjes "Zintuigen" en "Water en Zeep"

De kinderen van groep 5/6 èn 7/8 zijn aan de slag gegaan met proefjes. Groep 5/6 had proefjes met het thema 'water en zeep', groep 7/8 heeft de zintuigen onderzocht.  
De proefjes zijn zelfstandig uitgevoerd en daarna is onderzoek gedaan naar de oorzaak van de waargenomen reactie. Hoe verklaar je wat je ziet gebeuren? Hoe leg je dat uit in je eigen woorden?
De kinderen hebben in de eigen klas een circuit georganiseerd, soms met wat hulp van de eigen leerkracht. Op deze manier konden ze aan hun klasgenoten het proefje demonstreren en uitleggen hoe dit mogelijk was.
Tot slot hebben ze een verslagje geschreven van deze 'proeverij'. Enkele fragmenten uit de verslagen en een paar foto's uit de klassen vindt u hieronder:
 
   
Olivier(7):
"Het proefje doen ging wel goed. Ik had alleen wat meer tijd nodig. We deden 6 min. alleen was dat wel wat te weinig tijd voor mijn proefje.

Lotte (7): 
"Toen iedereen weer in de klas was deelde Sarah blanco witte blaadjes uit en daarom schreven ze de namen op van welke proefjes ze het leukste vonden. Toen ik hoorde dat de meesten (13 of 14) mijn proefje het leukst vonden was ik toch wel een beetje blij, ondanks dat ik te weinig tijd had!"
  Tobias en Olivier(5):
"Het publiek volgde ons heel erg goed. We stelden ook nog vragen aan het publiek en ze hadden geen idee wat het was. En wij wisten het natuurlijk wel."

"De kinderen vonden alles heel erg goed gaan. En dat vonden Tobias en ik heel erg fijn."

"En we hadden wel een bel van 12 cm dus alles ging volgens ons plan.

 
 
Bo (5)
"Ik had een bel van zeker 15 cm! Iedereen kwam kijken en de juf maakte er een foto van en al dat publiek vond ik super leuk! Ik heb ze ook een paar vragen gesteld:
1. Hoe kan het dat de bel niet kapot gaat? (Ze wisten het niet.)
2. Hoe kan je een bel in een bel blazen?  (Ze wisten het niet.)
3. Wie wil het ook proberen? (Antwoord: IK! IK! IK! IK! IK! IK!)"

"Het enige wat ik jammer vond is: ze schreeuwden er doorheen. Maar ik zei gewoon: als jullie niet stil zijn dan ga ik stoppen. En toen luisterden ze gelukkig wel."
   Sanne:(6):
"Het ging heel goed. De kinderen begrepen het goed en ze vonden het heel leuk."                    "Er werden veel vragen gesteld of ze mochten blazen, maar het was als na schooltijd, dus ik vond het niet zo handig."
"Rosalie en ik vonden het heel spannend, maar het is wel gelukt."

 Eline(8):
"In het begin vertelde Myrthe wat we gingen doen. Daarna vertelde Romy wat de groepjes waren en welk groepje bij wie begon."
 Noah(6):
"De proef speetboot maken uitleggen en presenteren ging goed. We hadden het verdeeld in 3 groepen. Het proefje was heel simpel: je doet water in een bak. Dan teken je een bootje van boven met een gat en een opening. Dan doe je afwasmiddel op een potlood. Het potlood doe je in het gat en dan vaart de speetboot."

Lotte(6):
"Ik moest mijn proefje drie keer doen. Als ik vroeg: Denk je dat dit kan? Dan zieden ze 'ja' of 'nee'. Ik vroeg dan door. Ik liet ze ook dingen zelf doen. Zoals hun hand in het glas steken en dan over het bord wrijven. De uitleg begrepen ze ook en verder was het een heel geslaagd proefje."

 




 
Een kijkje binnen
Ga naar het albumoverzicht