Mindmappen in groep 5 en 6
De Máxi-meergroep van groep 5 en 6 is goed gevuld. We zijn met tien kinderen!

Voor Lotte, Sanne, Olivier Z., Jip en Noah is het nog best nieuw, zij zijn pas na de herfstvakantie begonnen in de Máxi-meergroep. We hebben met elkaar gesproken over wat de bedoeling is van de Máxi-meergroep en wat er van hen verwacht wordt. Elke week worden de opdrachten besproken, maar vooral ook het leerproces. We praten over hoe het is gegaan met de planning. Het blijkt nog best lastig te zijn om je werk van de weektaak zo in te delen dat je ook het Máxi-meerwerk op tijd af hebt. Maar... het lukt wel steeds beter!

Om elkaar goed te leren kennen ging de eerste opdracht vooral over... "Wie ben ik?"
De kinderen zijn een mindmap gaan maken over zichzelf. Wat is een mindmap eigenlijk? Welke onderwerpen kun je in een mindmap over jezelf kwijt? Hoe zorg je voor overzicht? Welke details horen er nog bij? 

Ook Sarah, Mika, Ties, Olivier en Lotte uit groep 6 hebben een mindmap gemaakt. Nadat ze een digitale les over een reis om de wereld hebben afgerond, hebben ze allemaal een land gekozen als onderwerp voor de mindmap. We hebben gediscussieerd over de onderwerpen die op de mindmap een eigen tak zouden moeten krijgen. In groep 5 hebben ze al eerder een mindmap gemaakt, dus deze kinderen hebben al een beetje ervaring.
Ook bij deze groep stond planning nog op de agenda. Wat doe je als je vastloopt? Betekent doorzetten dat je steeds opnieuw hetzelfde probeert? Wat kun je doen als je even niet verder komt?
Een mooie uitspraak: "Juf, ik vind het fijn als ik me ergens in moet vastbijten, want als ik er moeite voor moet doen, dan leer ik ècht iets nieuws."

De mindmaps zijn nu bijna allemaal af en klaar om gepresenteerd te worden in de klas. In de Máxi-meergroep is hier al mee geoefend en hebben we tips en tops voor elkaar benoemd. 
Trots worden de mindmaps hieronder getoond. Klik op de groepsfoto voor meer...



 
Een kijkje binnen
Ga naar het albumoverzicht
Samen genieten van lezen, samen leren van elkaar.